ATTENTION please!!!

please LEAVE your blog's link for me walk in and follow you back at the SHOUTBOX ok.. tq a lot..
*at every post have a FACEBOOK COMMENT AVAILABLE. do leave comment there if you were not connected with blog account. its more easy.*

Demi XFM radio No.1 anda.

Demi XFM radio No.1 anda.

this blog owner by malaysian people.

this blog owner by malaysian people.

Saturday, April 21, 2012

PTPTN ??? whats that?

salam, dan salam sejahtera. hari ni macam - macam isu yang naik. tak lekang dari tempat belajar berkait pula dengan kisah politik. aku masih belajar. dan aku malas ambil tahu hal politik sebab aku masih belum cukup umur 21 tahun untuk bergiat dalam poilitik. maybe kalau ada yg luar sana mesty tertanya? " wei kurt, kau belum 21? da tu apasal tahun lahir kau 1990? ". jawapan aku simple. kalau kau tengok kat email or fb memang aku tipu. kat alam cyber mmg aku takkan bagi umur sebenar aku. aku sedaya upaya akan cuba tipu nama dalam email, alamat, t/l dan lain-lain peribadi. sebab demi keselematan sendiri.

anyway kembali kepada PTPTN. aku pernah mohon masa aku nak sambung diploma aircraft, dan permohonan aku diluluskan. ketika ptptn datang nak bagi borang, mereka akan briefing dan terangkan kat student system ujrah, ukhwah, ikhwah dan lain2. system dia pakai nama - nama islam, tp mungkin kita tak faham apa yang hendak dimaksudkan dibalik tersiratnya itu. sehingga ada satu soalan yang membuatkan satu dewan terdiam dan hanya memandang kepada tukang briefing tu.. soalan dia " adakah PTPTN ni halal untuk dipinjam? dan bukankah PTPTN makan riba daripada peminjam-peminjam mereka? "

aku kaget bila ada pihak pelajar dari tempat belajar aku berani mengeluarkan soalan begini. dalam hati aku hanya berkata " terbaik !!! " mmg terbaik. lalu dijawab oleh pihak PTPTN " mmg PTPTN nampak ada riba dalam pengurusannya, tetapi itu hanya untuk upah yang diminta kerana pihak kami memberikan pinjaman. dan bukan riba yang diuar-uarkan oleh pihak pembangkang kerajaan. "

aku mula naik tanda soal atas kepala lalu rakan-rakan aku terucap " what the fish kickers?".. "apa yang kau karutkan ni? "... " what ? come again"

system yang pihak PTPTN ni beri hanyalah system ujrah yang dimana pihak PTPTN mengenakan 1% daripada jumlah pinjaman. seems legit. so, logikkah 1% untuk dijadikan upah?

ambil contoh : pinjaman 1 sem RM2 500. PTPTN biaya sehingga 6 sem. total = RM 15 000.
1% from total = RM 150.

ada kawan aku da siap horay dah. aku masih tertanya-tanya. then last dia bagi borang pertama dan brief terakhir beliau meminta kami print dari email masing-masing untuk borang PTPTN yang sudah ada kod bar.

selang beberapa hari kemudian aku dan rakan-rakan terus print dan apa yang kami lihat?
"1% from total every month until the debt were finished"

contract ?
pay in 7 years continues non stop.  *yang student tidak nampak, jika tertangguh sebulan, akan naik lagi 1%. ini mungkin akan dikata "ah non sense, no in contract mate. " tetapi, ini yang telah berlaku kepada rakan aku yang lama telah grade.

dan ramai antara rakan aku tak nampak nilai sebenar bunga yang dimasukkan. nilai ujrah hanyalah nilai upah. apabila pembayaran semula, nilai akan naik dan makin meninggi. nilai sebenar contract ada 20% of
RM 15000.
straight to the point macam ni sebenarnya,

pinjaman PTPTN = RM 15000
1% from total = RM 150 <--- upah yang dikononkan.
total plus = RM 15150
divide to 7 years = RM 2164.29
divide to 12 month = RM 180. 36
plus 1% more in a month interest = RM 182.16
total take by PTPTN by a month = RM 183.00
plus 20 % of antother interest = RM 183.00 + RM 35.71
total a month to pay = RM 218.70

total paid by the student back = (RM 218.70 x 12) x 7 = RM 18370.80

dan ramai antara kawan - kawan aku masih tak nampak. apabila aku mengetahui ini adalah permainan pihak ptptn, terus aku batalkan pinjaman masa sem 1 dan aku mohon biasiswa. Alhamdulillah, aku diberi olehNya rezeki. dan aku berjaya memohon biasiswa Robert Kouk Foundation. lebih banyak aku dapat dari PTPTN. dan ianya percuma. kepada rakan taulanku yang masih ramai di luar sana buka la mata kamu semua. apakah ini terbaik. dan jika kamu tiada pilihan lain. pastikan kamu dapatkan 1st class degree. dan ianya akan BURN!!!

terima kasih dan salam.



comments

Leave your footstep!!

Blogobo