ATTENTION please!!!

please LEAVE your blog's link for me walk in and follow you back at the SHOUTBOX ok.. tq a lot..
*at every post have a FACEBOOK COMMENT AVAILABLE. do leave comment there if you were not connected with blog account. its more easy.*

Demi XFM radio No.1 anda.

Demi XFM radio No.1 anda.

this blog owner by malaysian people.

this blog owner by malaysian people.

Friday, August 19, 2011

aerodynamics

salam semua.. entry kali ni cuma nak berkongsi kepada kamu semua tentang aerodynamic dalam kapal terbang. xbnyak nak tulis,, cuma nak berkongsi gambar coz orang cenderung melihat gambar berbanding tulisan.

gambar 1 : hubung kait dalam penerbangan.

gambar 2 : daya vector ketika kapal terbang sedang meningkatkan sudut terbangnya.

gambar 3 : hukum ini paling PENTING. ini dipanggil sudut serangan @ angle of attack.
tanpa dari hukum sudut ini, kapal terbang xakan menemui aerodinamiknya.

gambar 4 : yang ini di panggil 'wingtip' kalau pernah antara kamu terlihat kapal terbang melintas dan meninggalkan kesan putih, ini la penyebabnya. ia disebabkan dari pergerakan angin dan wap serta keadaan kelembapan yang membuat ianya meninggalkan kesan di udara.

gambar 5 : ini yang akan berlaku jika DRAG semakin bertambah.. dan kemungkinan kapal terbang akan mengalami STALL.

gambar 6 : ini pula graf bagi keberkesanan atau pekali bagi daya tujah ke atas pada darjah serangan yg tertentu.

gambar 7 : ini menunjukkan perubahan dalam keadaan angin yang akan menyebabkan kebarangkalian kapal itu akan berubah altitude. dari atas ke bawah.. dan kemungkinan, dari bawah ke atas.

gambar 8 : ini adalah graf yang mewakili kesan daripada perubahan 'drag' dan 'lift'

gambar 9 : dimana perlunya aerodynamics yg tinggi? ya ketika ingin membelok. dan dalam gambar menunjukkan daya dan vector yang terlibat. itu kenapa pilot di sarankan utk mengurangkan pembelokan sweep bank.

gambar 10 : lagi gambar.. ini di panggil, 
i) normal
ii) sloping
iii) skidding turn

gambar 11 : ini menunjukkan kapal sedang menjunam dan korang tahu apa yg berlaku ketika melakukan junaman kepada aerodynamics?

gambar 12 : ini yang akan berlaku, tarikan graviti akan menaikkan 'load factor' dan juga 'stall' akan turut serta meningkat..

*maaf kerana xbnyak yg dikongsikan. kepada mereka yang ingin tahu lebih lanjut, GOOGLE je istilah2 yang aku da bubuh tuh...





comments

Leave your footstep!!

Blogobo